Wednesday, November 18, 2009

Guard your walls

"Orang yang tak dapat mengendalikan diri adalah seperti kota yang roboh temboknya" Amsal 25:28

"Whoever has no rule over his own spirit Is like a city broken down, without walls. " Proverbs 25:28 (NKJV)

Ayat di atas menjadi renungan sejak minggu yang lalu dan sampai ke hari ini Tuhan benar-benar memproses saya di area PENGUASAAN DIRI. Infact, this saturday I'm gonna preach on this topic to all my young brothers & sisters in RYC. Just want to share with them what I've experience fomr this ongoing process.


So, bercakap mengenai PENGUASAAN DIRI, seperti sebuah kota yang roboh temboknya, begitulah orang yang tidak dapat mengendalikan dirinya (his own spirit - NKJV). Tidak kiralah berapa banyak karunia yang ada pada saya, tidak kiralah berapa banyak jiwa yang saya bangunkan selama ini, tidak kira berapa lama saya sudah melayani Tuhan, jika saya tidak menguasai diri saya, segala apa yang saya kerjakan selama ini akan terdedah kepada serangan si iblis. Dan yang parahnya adalah, gara-gara tiada penguasaan diri, saya sendiri mensabotaj apa yang saya kerjakan selama ini. Just imagine a city without walls. Bayangkan jika sebuah kerajaan tidak mempunyai tembok pelindung yang mengelilinginya. Segala kekayaan, segala apa kemajuan yang ada di dalam kerajaan itu akan mudah dicuri atau diserang oleh musuh.

I don't know about you guys, for me, ada 4 area yang perlu saya kuasai dalam diri saya. FIKIRAN, EMOSI, PERKATAAN & PERBUATAN.

I'll share more in details on each of those 4 areas in my next post (when I'm not busy). But for now, let me leave you with this thought :

Your walls that surround you is as strong and as thick as your ability to control yourself in any situation.

No comments:

Post a Comment