Thursday, August 27, 2009

Being ONE




Looking back in my past years ministry in RYC, I was blessed to have worked with so many kind of friends and unique + energetic young people. Selalunya orang berkata untuk memiliki team yang sama "kepala" alias minat benda yang sama atau karakter yang sama. I don't really agree with that. Having people yang sama kepala dlm ministry does help at certain times but it can cause problem in later days.

Sepanjang pelayanan saya di SIBKL Lake City, khususnya di RYC, saya bersyukur kerana Tuhan menghantar leaders yang memiliki karakter dan keunikan mereka tersendiri, ada yang intim, ada yang dominan, tidak kurang juga yang cermat dan stabil karakternya. Saya belajar untuk membawa setiap kami terfokus pada visi dan objective dari perjuangan pelayanan RYC dan bukannya konflik di daerah perbezaan pendapat dan pembawaan.

Sedih sekali melihat youth ministry, gereja2 atau organisasi yang pecah gara-gara gagal melihat visi yang sama. Masing-masing mempertahankan pendapat dan cara kerja masing-masing sehingga jemaat terkorban. And still, they're proud to call themselves leaders. Leaders yang bukannya dipimpin Tuhan untuk "membelah laut" (seperti musa) namun, leaders yang dipimpin oleh keegoan cita-cita masing untuk "membelah jemaat", "membelah gereja".

Gereja Tuhan di mana-mana banyak mendengar khotbah mengenai 1 Korintus 12:12-27 namun pratically, not everybody are living to it...saya sendiri masih diproses dalam hal kesatuan, ada hal tertentu yang saya masih lemah namun saya berusaha terus dan tidak akan mengalah kerana MENYESAL SEPARUH MATI kalau kita mengalah dan kita dapat tahu bahawa we just few steps to the finishing line!...
Here's a video that inspires me. This is a dance group that consist of young and senior...how they manage to get together to practice and focus on their goal despite being different in so many ways. If you're leading a team, encourage your team to focus on the vision and learn to trust your team to do the task their own way, as long as the vision is achieve. If you're in a team, know that your part is as important as the others. Be faithful even if it's just a small part or it might not seem like a popular job. God honor you. Be faithful.

Lastly, marilah kita terus menabur benih yang positif dalam generasi kita. Apa yang terjadi pada generasi akan datang bergantung dengan apa yang kita lakukan pada generasi ini. Tidak mungkin kita menuai generasi yang bersatu jika kita tidak menabur "benih-benih" kesatuan dalam generasi ini. Denominasi boleh saja berbeza, cara ibadah boleh saja berbeza...why not we focus on the same vision? -stay blessed :)

1 comment: