Wednesday, March 3, 2010

99 : 1



Saya baru saja balik dari pelayanan bersama Ps. Simon di SIB Bandar Limbang. Wow! pekerjaan Tuhan di sana sangat rruuuuaaarrrrr biiaaaasssshhhhhaaaaaa! I really encourage any of you readers to find time to go to visit their church. Not because it's a modern church (memang bangunan mereka baru & besar) but it's because of the testimony of the pastor & the people of SIB bandar Limbang. Saya sangat terinspirasi oleh mereka.

ANyway, i'm not gonna talk about my trip to Limbang, tapi something related to it. One thing yang Tuhan bukakan pada saya sejak akhir-akhir ini adalah mengenai 99 : 1 (baca: sembilan puluh sembilan nisbah satu) Sangat mengubah persepsi saya mengenai setiap event-event, acara-acara bahkan program-program kerohanian yang pernah saya anjurkan dan hadiri.

Let me start by asking you (and myself) a question. Ada hal yang terjadi di dunia yang boleh membawa sukacita besar di syurga. Apakah hal tersebut? KKR? Youth Conference/convention? Konsert rohani besar yang dihadiri ribuan? Gedung gereja yang dapat dibangun? Kelas-kelas Pemuridan? Penghasilan album rohani? I still remember when I'm still active playing music in church, organizing events & concerts. Waktu itu saya betul-betul enjoy dan merasa sukacita melihat ramai yang datang, apalagi melihat komitmen & kesungguhan dari team saya yang sama-sama mau melayani jiwa-jiwa. Apalagi setelah mendapat komen yang positif (komen negatif ada juga) dari para pemimpin dan teman-teman lain. So, i was glad and i believe I've done my best (for that event) dan saya percaya Tuhan disenangkan melalui pelayanan saya dan teman-teman. Namun saya dibukakan saat membaca LUkas 15: 4-7.

Ya! cerita mengenai domba yang hilang. All of us have heard it before, itu kan cerita sewaktu kita di sekolah minggu. Nah, cerita yang sederhana inilah yang membukakan mata saya dan sekaligus mengubah persepsi saya mengenai segala sesuatu seputar pelayanan gereja & acara-acara kerohanian yang kita adakan selama ini.

Apa yang membawa sukacita besar di syurga? perhatikan ayat 7 "Aku berkata pada mu: demikian juga akan ada sukacita di sorga kerana satu orang berdosa yang bertobat, lebih daripada sukacita kerana sembilan puluh sembilan orang benar yang tidak memerlukan pertobatan"

Got the idea of 99:1? 1 jiwa yang bertobat lebih membawa kesukaan yang besar bagi Bapa kita yang di syurga. Apa pun aktiviti, apapun event, apapun acara yang kita anjurkan/adakan di gereja, biarlah ini menjadi target kita. Bukannya berapa kuantiti yang datang, ramai atau sedikit, yang menjadi target kita adalah sekurang-kurangnya, 1 jiwa bertobat. Bertobat bukan sekadar mengaku dosa, namun mula mengizinkan Tuhan mengubah seluruh hidup (inside-out).

SO guys, hope you are blessed and inspired by this post. Feel free to comment. Stay connected, stay inspired. Be blessed :)

No comments:

Post a Comment