Wednesday, March 24, 2010

NEW BUT OLD (part 2)

I’m a person who enjoy food very much. I’m blessed to have a wife who enjoy eating like myself. Namun demikian, kegemaran ini boleh saja memudaratkan saya. ..yes. Terlalu banyak makan akan menjejaskan kesihatan dan boleh membawa kepada sakit penyakit dan kematian. Terlalu banyak makanan masuk, khususnya makanan yang tidak sesuai, pasti membawa akibat yang negative. Saya menggunakan analogy ini sebagai gambaran bagaimana kita sendiri boleh saja menjadi “pelahap” kepada perubahan.

Kakak ipar saya adalah seorang nutritionist (seorang yang pakar dalam hal nutrisi pemakanan). Dia banyak melawat klinik-klinik kecil di negeri Sarawak untuk memberi pendidikan kepada penduduk kampung mengenai cara pemakanan yang sihat khususnya untuk kanak-kanak yang sedang membesar. Setiap makanan yang dibeli ada kandungan nutrisi yang tersendiri dan itu harus diperhatikan sebelum memakannya. Vitamin C, A, B, E dan supplement lain harus di ambil dalam jumlah yang betul.

Sama seperti waktu kita memakan ubat/makanan, kita harus meneliti kandungan nutrisi yang terdapat di dalamnya bagi mengelakkan “food poisoning” atau “over dose”. Saya melihat hal yang sama dalam setiap perubahan yang ingin kita “makan” (consume). Tidak setiap perubahan itu harus terjadi pada waktu itu, ada yang perlu melalui suatu tempoh waktu, ada yang belum waktunya dan ada yang tidak perlu. Ada beberapa hal yang boleh menjadi pertimbangan kita dalam kita mengalami perubahan. Jika kita mengambil sesuatu perubahan dengan terburu-buru, kita boleh saja “overdose”, perubahan yang pada awalnya bertujuan baik itu akhirnya menjadi buruk dan sia-sia.

Here’s another anology. Sewaktu saya pergi ke korea selatan pada tahun lalu, saya telah mencuba beberapa makanan tradisional korea. Banyak macam jenis makanan, ada yang sesuai dan ada yang memang susah mau masuk. Namun, saya yakin, saya pasti boleh menyesuaikan diri saya dengan makanan-makanan tersebut sekiranya saya tinggal lebih lama di sana. Tubuh badan dan deria rasa saya memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan rasa, tekstur dan bau makanan yang ada disana. Begitu halnya dengan perubahan yang baru, tubuh, fikiran dan hati kita harus dipersiapkan terlebih dahulu, jika tidak, kita boleh saja “memuntahkan” idea-idea perubahan yang datang sekiranya kita bertindak tanpa menyelidiki perubahan yang mau diambil dan kesan aplikasinya kepada diri kita.

I have seen so many good ideas and good teaching (in church) been brought in and there’s no doubt that these things bring positive changes to the person/church/organization. However, if it’s not at the right timing, the right dosage and the right method, all this will be wasted. Saya ingin membagikan beberapa hal yang mungkin boleh kita ambil dalam kita mengalami suatu perubahan baru

1 // selidiki dengan kebenaran firman Tuhan setiap perubahan yang ingin kita lakukan. (1 Yohanes 4:1, 1 Korintus 2:15).

2 // The right timing. Segala sesuatu berasal dari Allah, termasuk pembaharuan. Namun segala sesuatu ada waktunya (Pengkhotbah 8:6).

3 // Is it useful?. Ketahui apa yang berguna bagi diri anda / gereja anda / organisasi anda (1 Korintus 10:23). Kita mungkin sibuk membawa masuk perubahan demi perubahan tanpa menyedari apakah ianya membangun diri kita. Segala macam jenis buku kita baca dan segala macam fakta kita masukkan dalam fikiran kita dan langsung mengaplikasikannya tanpa menyelediki apakah ianya berguna atau tidak. Apa yang berkesan bagi diri orang lain tidak semestinya berkesan bagi diri kita.

Ada perubahan yang memang Tuhan wujudkan khusus untuk orang lain dan khusus untuk orang tersebut sahaja. Jangan kita mengotakkan (meletakkan di dalam kotak alias menghadkan) pekerjaan Tuhan. Dia punya cara yang berbeza bagi situasi, tempat, peribadi dan waktu yang berbeza.

4 // devine intervention. Segala sesuatu perubahan yang ingin kekal lama harus ada campur tangan dari Tuhan. Setiap perubahan yang berdasarkan hikmat kebijaksanaan dan pengalaman manusia pasti tidak akan kekal lama.

I hope and pray that God will speak to you from these postings of mine. I would like to hear your comments If you’re given new insight and new revelation after reading this. Have a blessed day.

1 comment:

  1. we might want to know and understand it more and more. don't worry, it's not about how long it will take to understand it, God will reveal His secret at the right time and make us see at the right moment(n_n)

    -vallerie-

    ReplyDelete