Friday, June 12, 2009

Contemporary VS Relevant







Can we be relevant by being contemporary?

Puji Tuhan kerna hingga ke hari ini, Tuhan masih bekerja lewat Relevant Youth Church. Jujur saja, di awal pembentukkan RYC di SIBKL Lake CIty (dulunya SIBKL Chow Kit) saya masih belum menangkap sepenuhnya maksud RELEVANT bagi generasi ini. Yes, it is a process my dear friends..and until today, God has expand the word RELEVANT.
Last time i used to have this image of what a youth church should be : A youth church must have a happening event every week, the music must be really up to date...so the media (media is very important in youth ministry), the youth who serve in youth church also must have the latest fashion update. Why? Because the young generation today is always evolving..they changed. Tatu yang dulunya taboo dikalangan orang-orang kristian, kini mula diterima di beberapa gereja..khusunya gereja anak muda. Bagaimana di RYC? haha...belum ada lagi yang ada tatu..anyway, that is different topic..just don't make any conclusion. What i'm trying to say is, youth these days are evolving, mereka sentiasa mau sesuatu yang baru, mereka cepat boring...selalu haus akan sesuatu yang baru. Now, most of us also flow with them in terms of finding the most updates for our youth ministry. Kita berusaha untuk menjadi youth church yang contemporary...menjadi contemporary tanpa bertanya sama ada perubahan/update tersebut RELEVANT / connect tidak dengan youth kita.
Some example, hillsongs, planet shakers, united, TW...these are the names of influential ministries yang memberi impak pada pelayanan RYC. Now, Tuhan bekerja dengan luar biasa melalui pelayanan mereka namun harus ingat, pelayanan mereka sudah jauh 10 tahun ke depan dari pelayanan youth ministry di malaysia. Selalu kita dibayangi dengan konsert di dewan2 besar, lampu2 spotlight yang canggih, smoke machine, creative dance, sound system canggih with huge subs...pakaian & rambut yang funky2...wow! this is it man! the true image of a succeful contemporary youth ministry. Now, before u start condemning for being sarcastic etc, let me tell you, i'm not against all these..infact, dalam RYC sendiri kami berusaha untuk ada benda2 ni semua. Semua benda-benda tu perlu..tapi bukanlah esensi alias inti, daripada pelayanan youth ministry yang sebenarnya.
If u could ask TW, Planet Shakers etc..mereka bermula awal..lebih awal dari kebanyakan youth church di malaysia yang sedang naik. Mereka bermula dengan beberapa puluh orang youth, tapi disebalik apa yang kita lihat pada hari ini ialah jam-jam doa puasa dan pemuridan yang mereka lakukan beberapa tahun sebelum mereka ada pada hari ini. In other words, mereka terlebih dahulu invest dalam menguatkan dasar mereka...setia dalam hal-hal yang kecil dan hal-hal yang paling utama iaitu doa & puasa.
In RYC we still focusing on building the foundation of the youth..menanam value dan karakter Kristus. As leaders, we're called to raised new leaders...we're called to look after the young souls in our church...setelah anak-anak muda ini bertumbuh, terpulang kepada Tuhan untuk memimpin mereka menemukan panggilan mereka, ada yang jadi musician, singers, ada yang jadi pengkhotbah..ada yang tidak terlibat dalam pelayanan di gereja langsung..so, it's up to God. Kita hanya menanam...jangan dipaksakan. Memang kami akan mengadakan event-event yang menggunakan multimedia yang latest, music yang canggih arrangementnya dll, namun itu bukan hal yang terpenting. Apa la guna kita buat event yang besar dan canggih kalau TUhan sendiri tidak berkenan dengan apa yang kita lakukan?
Berbalik kepada contemporary. Menjadi contemporary tidak semestinya RELEVANT. Example, bila berbicara mengenai MTV, not all our young people watching MTV, eventho it's the "in" thing for the youth today, but in our church, maybe not so "in". EMm..latest fashion..skarang ni skinny jeans is the hippest thing...hahaha...but hey, rata-rata our youth doesn't come from rich family, kita pula youth leaders berusaha memaksa anak-anak muda kita untuk membeli pakaian2 yang up-to-date...akhirnya mereka belanja wang saku mereka di salun untuk event youth kita kerana itulah yang the latest trend but again, bila kita balik ke church masing-masing, adakah kita akan melayani dengan rambut yang funky2 / soundsystem yang canggih dengan lampu2 spotlight yang megah gah gah? Tidak kan? so, striving to be a contemporary youth church is not neccesary relevant.
If u ask me, apalah yang relevant bagi generasi muda kita sekarang? Bagi saya, 1 perkataan, HUBUNGAN. RELATIONSHIP. Vertical + Horizontal Relationship. Hubungan Vertikal (Antara saya dengan Tuhan) dan hubungan Horizontal (antara saya dengan orangtua saya, keluarga, kawan2, pemimpin gereja, komuniti dan orang lain) seperti dalam Lukas 10:27. Bila bahagian ini (RELATIONSHIP) dipenuhi, saya percaya, kita tidak akan memecahkan kepala memikirkan idea-idea yang kreatif untuk menarik youth-youth ini. CUkup mulakan dengan membina jabatan hubungan dengan mereka.
Tanya saja anak-anak muda yang melayani di dalam pelayanan youth anda, tanya hubungan mereka dengan TUhan bagaimana, berapa jam doa & firman mereka dalam seminggu, tanya saja bagaimana hubungan mereka dengan orangtua/keluarga/kawan/gereja/orang di sekitar mereka...rata-rata jawapan mereka di antara gred B - D. Jadi inikah yang ingin kita mau impartasikan kepada anak-anak muda yang kita layani?
Another example, kita mungkin berlatih lagu2 terbaru dari GMB & TW & PLanet shakers, bila kita masuk ke perkampungan orang asli...adakah kita bawakan lagu-lagu yang latest ni? siap dengan intro muzik yang happening dan solo-solo yang mengiurkan? (ni saya tambah2 ja :P) Kamu rasa orang-orang asli ni boleh connect dengan kita kah? Tidak! (mereka lebih minat lagu-lagu joget dan dangdut, pakai gitar kapok pun mereka boleh berjoget sampai pagi...serius!) "Tapi kami membawakan lagu & muzik yang up to date"...well, ini lah yang saya ingin sampaikan, menjadi contemporary tidak semestinya relevant.
Cara TUhan bekerja dan formula UNITED, Planet SHakers, TW & CHC mungkin berkesan bagi gereja mereka namun tidak semestinya berkesan bagi kita. Kita pelajari inti dari pelayanan mereka, bukan meniru bulat2...hey, jangan pandang rendah kemampuan Tuhan! Dia boleh bagi kita idea-idea yang fresh. So, again..Vertical connection enables us to be inspired by God with fresh ideas. SO, let us strive to know how God define RELEVANT in our generation rather than go for what the world say about being contemporary.
I want conclude this, also as a reminder to myself and to my faithful friends in youth leadership, 1 Korintus 10:23 "Segala sesuatu diperbolehkan, Benar, tapi bukan segala sesuatu berguna. Segala sesuatu diperbolehkan, benar, tapi bukan segala sesuatu membangun."

4 comments:

  1. Today's Youths are called 'MTV Generation'...
    They're not easy to approach and satisfy

    ReplyDelete
  2. The firs comment had typo error...sorry =p

    ReplyDelete
  3. actually we (the church) will get tired when we try to satisfied their social needs. So, just focus on their spiritual needs. Today's youth don't really reject Jesus. They just don't know who Jesus is, or if they know, the church might give them a narrow view of Jesus and they're not attractive to church liturgy either. So basically they need a pure, unjudgemental relationship.

    ReplyDelete
  4. haha..akhirnya ko sampai di sini juga...

    ReplyDelete